maandag, juni 06, 2005

Elsker dig for evigt

Dogme 95 is opgericht in 1995 in Kopenhagen door onder andere Lars von Trier en Thomas Vinterberg en groepeert regisseurs die bewust films maken volgens ‘andere’ regels dan die van de grote commerciële films. De hoofdbekommernis blijft het verhaal op een eerlijke manier te brengen, zonder dure technologie en met bijzonder veel aandacht voor authenticiteit.

‘To DOGME 95 the movie is not illusion! Today a technological storm is raging of which the result is the elevation of cosmetics to God. By using new technology anyone at any time can wash the last grains of truth away in the deadly embrace of sensation. The illusions are everything the movie can hide behind. DOGME 95 counters the film of illusion by the presentation of an indisputable set of rules known as the Vow of Chastity.'

"Open Hearts" (Elsker dig for evigt) van Susanne Bier vertelt het verhaal van de liefde op een wel heel intense en bijzondere wijze. Euforisch, soms heel pijnlijk en bij moment ongelooflijk grappig, maar vooral authentiek. Een aanrader, sowieso alle Dogme 95 films.

Je kan de volledige lijst van
dogme-films uiteraard op de weblocatie consulteren. En het zijn niet allemaal Deense films, want landgenoot Vincent Lannoo is opgenomen met zijn film "Strass" (Dogme #20).

2 reacties:

Blogger Haddock zei...

Dag Luc,
Eigenlijk hoort het hier niet;
Vergeef me.
Maar zeg heteens wat heeft Anneke weggevaagd?
Was het te gedurfd?
Bij mijn volgende astraale reis zal ik even bruzzel aandoen...
Ik mis de kasseien en de trams...

je Maharal,

6/06/2005, 21:02  
Blogger Luc zei...

Ik vermoed dat je het hier hebt over mijn reactie op één van haar laatste posts, maar ikzelf heb de eerste versie van mijn comment weggehaald (in de hoop het ook volledig te kunnen weghalen). Er stond een klein taalfoutje in en ik zie het liever zonder, vandaar.
Tja, kasseien en trams hebben we hier nog!

6/06/2005, 23:06  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage