Dictaturen in een democratie # 9
Voor de dictatuur van de baksteen waren het hoogdagen, de 46ste editie van Batibouw (uw jaarlijkse afspraak op het feest van het bouwgebeuren!) sloot gisteren de deuren met 10% meer bezoekers. Niet minder dan 350.000 bezoekers schuimden de standen af van meer dan 1000 exposanten. De gunstige financieringsvoorwaarden zullen het allemaal nog een extra impuls gegeven hebben om menig jong, Vlaams koppel met bouwprojecten of –plannen naar Brussel te lokken. Het Autosalon scoort wellicht hoger, maar daar is niet elke bezoeker een potentiële koper. Batibouw bezoeken doe je niet voor je plezier, het is van moeten!
De marketing (herinner u een eerder gespotte dictatuur) doet duchtig mee. De volgende titels en bijhorende slogans uit een Vlaamse krant dwingen iedereen om mee te lopen in zogenaamde nieuwe trends:
- “Keuken moet praktisch en degelijk zijn” (De Vlaming mag dan dromen van een ruime designkeuken, in de praktijk hecht hij vooral belang aan functionaliteit en degelijkheid tegen een goede prijs.)
- “Badkamers om van te dromen” (Als geen andere plek in huis heeft de badkamer de voorbije vijftig jaar een revolutie doorgemaakt. Van onbestaande - wassen gebeurde vroeger in de tobbe, het toilet bevond zich op de koer - werd ze een van de belangrijkste ruimtes in een woning. Synoniem voor lichaamsverzorging, verwennerij en genieten.)
- “De opkomst van de dressing” (De dressing wordt een belangrijk onderdeel van de woning. Ook wie een klein budget en minder ruimte heeft, kan een aparte kleed- en kastruimte in zijn huis voorzien.)
- “De warmte van een echte houten vloer” (Zowel bij nieuwbouw als renovatie zijn houten vloeren populair. Hout wordt vooral gekozen omwille van de warme uitstraling.)
- “Lichtadvies is geen luxe” (Halogeenspots, LED's, wandarmaturen, staande lampen. Eén huis kun je op tientallen verschillende manieren verlichten. Maar hoe maakt een mens in godsnaam de juiste keuze? Het advies van specialisten is geen overbodige luxe.)
- ...
Vastlopen ware een betere woordkeuze, want de slogans zijn zo hol. Al die lifestyle-toestanden dwingen ons om veel te duur te bouwen en te wonen. Een veel te dikke Paul D’Hoore zat zondagavond samen met Marino Keulen en de uitzending liet heel even iets anders zien. Een architect (bekijk vooral de site in esperanto!) uit het Gentse bouwt al jaren stalen huizen. Niets nieuws, want in België werd een experiment om goedkope stalen woningen te prefabriceren in de nadagen van Expo ’58 vooral door de Vlaming afgewezen. Dat beide heren in de uitzending helaas niet even dieper hierop ingingen is wraakroepend. Blijkbaar is er geen ontkomen aan, die baksteen in de maag moet eruit, liefst op Vlaamse bodem!
De marketing (herinner u een eerder gespotte dictatuur) doet duchtig mee. De volgende titels en bijhorende slogans uit een Vlaamse krant dwingen iedereen om mee te lopen in zogenaamde nieuwe trends:
- “Keuken moet praktisch en degelijk zijn” (De Vlaming mag dan dromen van een ruime designkeuken, in de praktijk hecht hij vooral belang aan functionaliteit en degelijkheid tegen een goede prijs.)
- “Badkamers om van te dromen” (Als geen andere plek in huis heeft de badkamer de voorbije vijftig jaar een revolutie doorgemaakt. Van onbestaande - wassen gebeurde vroeger in de tobbe, het toilet bevond zich op de koer - werd ze een van de belangrijkste ruimtes in een woning. Synoniem voor lichaamsverzorging, verwennerij en genieten.)
- “De opkomst van de dressing” (De dressing wordt een belangrijk onderdeel van de woning. Ook wie een klein budget en minder ruimte heeft, kan een aparte kleed- en kastruimte in zijn huis voorzien.)
- “De warmte van een echte houten vloer” (Zowel bij nieuwbouw als renovatie zijn houten vloeren populair. Hout wordt vooral gekozen omwille van de warme uitstraling.)
- “Lichtadvies is geen luxe” (Halogeenspots, LED's, wandarmaturen, staande lampen. Eén huis kun je op tientallen verschillende manieren verlichten. Maar hoe maakt een mens in godsnaam de juiste keuze? Het advies van specialisten is geen overbodige luxe.)
- ...
Vastlopen ware een betere woordkeuze, want de slogans zijn zo hol. Al die lifestyle-toestanden dwingen ons om veel te duur te bouwen en te wonen. Een veel te dikke Paul D’Hoore zat zondagavond samen met Marino Keulen en de uitzending liet heel even iets anders zien. Een architect (bekijk vooral de site in esperanto!) uit het Gentse bouwt al jaren stalen huizen. Niets nieuws, want in België werd een experiment om goedkope stalen woningen te prefabriceren in de nadagen van Expo ’58 vooral door de Vlaming afgewezen. Dat beide heren in de uitzending helaas niet even dieper hierop ingingen is wraakroepend. Blijkbaar is er geen ontkomen aan, die baksteen in de maag moet eruit, liefst op Vlaamse bodem!
1 reacties:
Voor mij een Blue Cheese dressing aub
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage