maandag, november 15, 2004

Hopper in Keulen

Tot 9 januari loopt in het Ludwigsmuseum (bestaat er een voornaam die Duitser is?) te Keulen de opzienbarende tentoonstelling met een sublieme selectie van het werk van Edward Hopper. “De grootste schilder van de 20ste eeuw” meldde Jan bij aankomst. De kunstwerken in het ‘echt’ zien is onnavolgbaar; wat mij het meest is bijgebleven is de wijze waarop het licht van de doeken straalt. Met bijna kinderlijke verstomming kijk ik naar de schilderijen en de gloed van het licht kan ik niet negeren. Goedkope postkaarten en boeken geven daar niets van weer. Ik besloot dan wijselijk om ‘niets’ te kopen en net voor sluitingstijd de schilderijen nog eens grondig in mijn geheugen op te nemen.
Toen ik terzijde opmerkte dat Hopper ‘fouten’ maakte in het perspectief kreeg ik “Wie ben jij om dat te beweren?” naar mijn hoofd geslingerd. Hopper is een realist en het intrigeert me waarom hij de regels overtrad. Maar ik relativeer, het is kunst en dus hoor ik niet zulke straffe opmerkingen te maken. Hij blijft een groot schilder van de 20ste eeuw.

4 reacties:

Blogger Ann zei...

Wie is hij/zij om het in vraag stellen van iets intrigerends te veroordelen?

15/11/2004, 12:52  
Blogger Ann zei...

:-D
Als jonge(?)man bent u verplicht alles in vraag te stellen. Ook het in vraag stellen. Ik had het over het 'veroordelen' ervan.

16/11/2004, 10:20  
Blogger Ann zei...

Zou u niet beter in dat andere boek kruipen? Alhoewel, strikt genomen zou dat schending van de zeden zijn, gezien jullie beiden één vader delen. Ach, wat, zou ik niet beter gewoon terug in mijn eiegen hokje kruipen ipv wat te stoken...? ;-)

16/11/2004, 17:47  
Blogger Luc zei...

Ach Anneke, ik ken dat personage, de stoker...
Kruip niet in dat holletje, blijft lezen en posten!

17/11/2004, 01:12  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage