dinsdag, oktober 31, 2006

Mijn ecologische voetafdruk

Onder impuls van de groenen en andere ecologische drukkingsgroepen worden we met het opgeheven vingertje gewezen op onze onbekommerde levenswijze. Al Gore, de gewezen presidentskandidaat van de Amerikaanse Democraten die het bij gebrek aan charisma niet haalde van de grootvervuiler Bush, steekt wereldwijd zijn vinger op om ons met datzelfde schuldgevoel op te zadelen. Gore zou zich in eerste instantie beter richten tot zijn medeburgers, want daar heeft elkeen een voetafdruk van bijna 10 hectare, terwijl de gemiddelde Belg amper 5,6 hectare op zijn/haar geweten heeft.

Cijfers wekken altijd mijn wantrouwen op en deze keer is het niet anders. De gemiddelde De Morger-lezer scoort onder het Belgische gemiddelde en mijn persoonlijke ecologische voetafdruk blijft beperkt tot amper 3 hectare. Als ik de aanwijzingen om die te beperken even in rekening breng met de inspanningen die ik nu al lever, vermindert mijn omvang met een halve hectare. Kortom, dat vingertje hoef ik niet en ik ben helemaal geen freak!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage