zondag, december 12, 2004

Oogstrelend

Zhang Yimou brengt met ‘House of the flying daggers’ een feest voor het oog. Alhoewel, de ontgoocheling van het laatste half uur, gefilmd in Oekraïne, kan je nauwelijks boeiend noemen. De dialogen zijn ook niet voor ‘ons’ Westerlingen bedoeld; ze zijn te banaal en nogal amateuristisch. Bovendien verspeel je teveel kostbare tijd met het lezen van de ondertitels en mis je hierdoor een aantal beelden. De muziek heeft teveel weg van muzak en er wordt oneerbiedig gegoocheld met de seizoenen.
Maar ondanks deze kritische randbemerkingen is het meer dan de moeite waard. Wacht niet tot je een goedkope dvd-versie kan kopen, ga het bekijken op groot scherm. Want naast die bedenkingen krijg je sublieme beelden van het echo-spel (tot 2 keer toe), een waar gevechtsballet in het bamboebos, prachtige kostuums en een meesterlijke vertolking door Ziyi Zhang. Ze is dan ook meer dan verblindend mooi!

1 reacties:

Blogger Inge zei...

Als ik veel geld had zou ik elke dag een ander beeld uit deze film op mijn muur projecteren. Of van Hero, ook van hem en in even poëtische filmtaal.

Ik doe het voorlopig met mijn verbeelding.

14/12/2004, 12:17  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage