woensdag, april 27, 2005

Dictaturen in een democratie # 11

De dictatuur van de ondeskundige verkopers heeft enkel tot doel de laatste euro’s uit je zakken te halen. Ze hebben geen scrupules en dulden uw vragen enkel in functie van verkoopscijfers.
Vroeger waren verkopers gerespecteerde deskundigen ter zake die hun klanten, gedienstig, een oplossing boden met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Vandaag zijn die verkopers een bende sjacheraars van het meest bedenkelijke allooi, die enkel de hoogste winstmarges voor ogen houden. Ze volgen de evolutie zo nauwlettend op dat ze met moeite notie hebben van “degelijke” producten uit een recent verleden. Van zodra uw computer een paar jaar oud is, kan je geen nieuwe randapparatuur kopen zonder een nieuw model van computer aan te schaffen. Toestellen die vroeger gegarandeerd 20 jaar zonder mankementen functioneerden, zijn vandaag onvindbaar of onbetaalbaar!

Toen mijn ouders in 1969 beslisten om een vaatwasser te kopen, kregen ze deskundig advies. Het toestel deed het meer dan 30 jaren zonder morren. Toen ikzelf in 1997 besloot om een cd-speler te kopen (en me niet liet verleiden door het goedkope aanbod) kocht ik een toestel van om en bij de 250 euro. De laatste maanden bleek dat toestel wat last te hebben met het lezen van de cd’s. Bij navraag meldden mij de “deskundige” verkopers dat ik wellicht genoodzaakt zou zijn om het hele mechanisme te vervangen, kostprijs ongeveer 150 euro. “Voor die prijs koop je beter een nieuw toestel” declameerden ze in koor. Ik negeerde hun adviezen en ging naar de apotheker, kocht een flesje Dettol (2,71 euro) en smeet mijn cd-speler open, kuiste de lens met Dettol en het ding doet het weer.

Moraal van het verhaal: wantrouw die ondeskundige verkopers en vertrouw enkel op uw eigen kennis en ervaring. Het bespaart U een hoop ellende en vooral ettelijke euro’s.

4 reacties:

Blogger Ann zei...

Aangezien je nu kennis en ervaring hebt opgedaan kan ik mijn haperende cd-speler even bij je binnenbrengen, niet?

27/04/2005, 23:19  
Blogger Blogger zei...

Jamaar, dan moet u al een apotheker of drugsverslaafde zijn om te weten dat "Dettol" uw CD-speler kan fixen. Wat bent u Luc, het eerste of het tweede ?

28/04/2005, 01:27  
Blogger Luc zei...

@ Anneke: ik garandeer niets, hé, ik ben geen gediplomeerd technieker. Gewoon met een oorstaafje het lensje kuisen. Zo eenvoudig is het.

@ P.Leno: geen van beiden, ik heb alleen een goed geheugen. Destijds gebruikte ik "Tetra" om de koppen van de casetterecorder te reinigen. Dat product bestaat niet meer, dus kreeg ik van de deskundige apotheker Dettol mee.

28/04/2005, 21:52  
Blogger Ann zei...

Daden, beste Luc, daden!

29/04/2005, 13:00  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage