dinsdag, maart 29, 2005

Fictie of realiteit?

De nieuwe middeleeuwen

In 1993 schreef Alain Minc een boek met de welluidende titel “Le Nouveau Moyen Age”. Ik las het niet, maar gaf het mijn vader cadeau. Een paar jaar later kwam hij fier met het dikke boek van Bill Gates “Business @ the Speed of Thought” op de proppen. Had hij dan toch beter dat van Minc gelezen? Heeft hij het trouwens ooit gelezen?

Iedereen kent mijn afkeer voor Gates, de luchtbel die ons een dagelijkse portier ellende garandeert. En iedereen weet hoe cynisch ik de zogenaamde vooruitgang weerleg. Vandaag kreeg ik er nog maar eens een mooi voorbeeld bij.

Een groot bedrijf gebruikt MS Word en MS Excel om jaarlijks meer dan 1000 klanten te beheren en brieven te schrijven. In menig opzicht zijn kleitabletten en de oude fichebak veel efficiënter en op de koop toe milieuvriendelijker.
Ik waag mij niet aan een beschrijving van de “dossiers” en het klassement, want geen enkele lezer zal dit geloven. Een collega viel van de trap en ik werd ingeroepen om de achterstand weg te werken!

Om toegang te krijgen tot de kantoren maak ik gebruik van een gesofistikeerde “badge” die ook mijn werktijden zorgvuldig registreert. Deze ochtend diende ik de receptioniste te vragen om de deur voor mij te openen en van die uurregistratie blijkt niks in huis te komen. Ik krijg steevast “Error - Illegal card” op de display te lezen…
Ik maak me, terecht, ernstige zorgen over de storting van mijn (zuur) verdiende loon.

En dan moet ik mijn cynisme intomen?!

3 reacties:

Blogger Blogger zei...

Ach zo, u bent een illegaal ?

30/03/2005, 11:31  
Blogger Luc zei...

Nee, die "badge" is illegaal.

31/03/2005, 00:06  
Anonymous Anoniem zei...

Strikt juridisch gezien kan zowel een persoon als een object illegaal zijn. Maar ook een daad kan illegaal zijn. Ik laat hierbij in het midden of het dan al dan niet gaat om de daad van een illegaal persoon of daden uitgevoerd met een illegaal object. Dit zou ons te ver leiden.

Immer alerte Smurf Lexus

31/03/2005, 01:26  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage