Dictaturen in een democratie # 7
De dictatuur van marketing is hebzuchtig, agressief en veel te verwaand. Elk bedrijf heet vandaag een 'marketing en sales organisatie'. Welke diensten of producten afgeleverd worden, is onbelangrijk. Hoe die diensten of producten de consument/klant bereiken, is bijkomstig, als ze maar "just-in-time" geleverd worden. En dan zegt dat onbenul van een marketing director zonder blozen "alles is marketing".
Begin vorige eeuw stelde Le Corbusier "l’architecture, c’est tout". De meeste marketinglui, geconfronteerd met deze uitspraak, komen niet verder dan een vage associatie met een 'moderne' zetel. Het zijn wel die gasten die u vandaag willen doen geloven dat je resoluut moet kiezen voor een 'conceptuele benadering waarbij een subliem kleurenpallet harmonieus samengaat met een futuristisch lijnenspel dat zowaar geborgenheid reflecteert'!
Marketing doet er alles aan om je in een bepaalde categorie te dwingen. Keuzes heet het, maar eigenlijk is het dwang. Eens je (zogezegd) gekozen hebt, is alle vrijheid afwezig, want marketing bepaalt jouw behoeften, jouw geluk en helaas ook jouw ellende. Voor elke behoefte bestaat er een specifiek product of dienst. Om jou geluk te bepalen, beroepen ze zich op een bijna onuitputbaar scala aan beelden en gemoedstoestanden om jou te catalogeren. Om jou ellende weg te ebben, creëren ze nieuwe behoeften.
"Allemaal zever in pakjes" hoor ik grootmoeders in koor zeggen.
Marketing is saai; altijd diezelfde oude wijn in nieuwe vaten.
Marketing is doorzichtig; altijd er van uitgaan dat zij geniale ideeën hebben en de rest catalogeren als een bende idioten.
Marketing is asociaal; op bedrijfsfeestjes negeren ze iedereen die het echte werk uitvoert en delen onder elkaar de trofeeën uit.
Marketing is voor gefrustreerden; elke obstructie vegen ze van tafel met nietszeggende slogans zoals 'denk toch eens mee in het concept' of 'think outside the box'. Hoe moet dat nu, met al die tegenstellingen?
Marketing moet het hebben van trends en hypes, maar ze verzwijgen de duizenden 'flops'.
Marketing zorgt voor een permanente beschadiging van het netvlies, ruis op het trommelvlies, bibber bij elk bezoek aan het grootwarenhuis. Marketing is de gangster die je in ruil voor een lege portemonnee met een tandpastaglimlach de gelukzaligheid van een nieuwe behoefte aan de hand doet. En dit allemaal aan zeer "democratische" prijzen.
Begin vorige eeuw stelde Le Corbusier "l’architecture, c’est tout". De meeste marketinglui, geconfronteerd met deze uitspraak, komen niet verder dan een vage associatie met een 'moderne' zetel. Het zijn wel die gasten die u vandaag willen doen geloven dat je resoluut moet kiezen voor een 'conceptuele benadering waarbij een subliem kleurenpallet harmonieus samengaat met een futuristisch lijnenspel dat zowaar geborgenheid reflecteert'!
Marketing doet er alles aan om je in een bepaalde categorie te dwingen. Keuzes heet het, maar eigenlijk is het dwang. Eens je (zogezegd) gekozen hebt, is alle vrijheid afwezig, want marketing bepaalt jouw behoeften, jouw geluk en helaas ook jouw ellende. Voor elke behoefte bestaat er een specifiek product of dienst. Om jou geluk te bepalen, beroepen ze zich op een bijna onuitputbaar scala aan beelden en gemoedstoestanden om jou te catalogeren. Om jou ellende weg te ebben, creëren ze nieuwe behoeften.
"Allemaal zever in pakjes" hoor ik grootmoeders in koor zeggen.
Marketing is saai; altijd diezelfde oude wijn in nieuwe vaten.
Marketing is doorzichtig; altijd er van uitgaan dat zij geniale ideeën hebben en de rest catalogeren als een bende idioten.
Marketing is asociaal; op bedrijfsfeestjes negeren ze iedereen die het echte werk uitvoert en delen onder elkaar de trofeeën uit.
Marketing is voor gefrustreerden; elke obstructie vegen ze van tafel met nietszeggende slogans zoals 'denk toch eens mee in het concept' of 'think outside the box'. Hoe moet dat nu, met al die tegenstellingen?
Marketing moet het hebben van trends en hypes, maar ze verzwijgen de duizenden 'flops'.
Marketing zorgt voor een permanente beschadiging van het netvlies, ruis op het trommelvlies, bibber bij elk bezoek aan het grootwarenhuis. Marketing is de gangster die je in ruil voor een lege portemonnee met een tandpastaglimlach de gelukzaligheid van een nieuwe behoefte aan de hand doet. En dit allemaal aan zeer "democratische" prijzen.
0 reacties:
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage