vrijdag, juli 06, 2007

3001 citaten

’t Was op vraag van mijn zus dat ik voor haar verjaardag op zoek ging naar een boek met citaten. Ik stuitte op een exemplaar met 3001 citaten, netjes gerangschikt volgens thema. Net voor het onherroepelijk in de geschenkverpakking aan mijn kritische blikken weggleed, heb ik het nog even doorbladerd. Naast de vele onbekende persoonlijkheden trof ik ook de klassieke grootmeesters aan; oude Grieken en Romeinen, Churchill, Wilde, Tsjechov,...

Wat me opviel bij het lezen van enkele citaten was dat de context ontbrak. Hierdoor leken ze allemaal middelmatig of erg gedateerd. De kracht van een citaat zit echter veelal vervat in de omstandigheden waarop het uitgesproken en/of neergeschreven werd. Ondanks dit gebrek ontwaar ik de nobele boodschap, die niet zelden een glimlach of herkenning oproept, maar meestal overvalt me ook een droefheid omdat de intrensieke wijsheid zo schromelijk genegeerd wordt. Op een kwartier tijd heb ik er wel enkele ergens neergeschreven, maar hoe langer ik die onaangeroerd laat, hoe waardelozer ze worden.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage