vrijdag, juli 29, 2005

Een wereld voor dummies

Je kent ze zeker, de boeken met een geel/zwarte kaft en een titel “…for/voor Dummies”. Ikzelf bezit geen enkel Dummyboek, maar bijna overal waar ik kom en even langs het boekenrek ga, zie ik “Dummies”.
Het zijn meestal de klassiekers, “Word voor Dummies”, “Excel voor Dummies”, “Access voor Dummies”, enz. Maar onlangs zag ik “Religie voor Dummies”, “Filosofie voor Dummies” en zowaar ook “Kunst voor Dummies”. Een korte google-sessie bracht me bij
dit exemplaar (?!).

Mijn Kramers Engels Woordenboek geeft volgende verklaring voor “dummy”:
I: blinde, figurant, stroman, (kostuum)pop, iets dat nagemaakt is, lege fles, fopspeen.
F: stommeling.
II: onecht, schijn, nagemaakt.

Ik vraag me nu af of er ook een boek is “Seks voor Dummies”, of heet dat dan voor één keer “Seks met Dummies”?

5 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Als er iemand toevallig een winkel weet waar ik "Geschiedenis voor Dummies" kan kopen, graag even reageren alstublieft... Het is godgeklaagd dat dit exemplaar zo moeilijk te vinden is !
Alvast Bedankt.
Dominiek

29/07/2005, 22:18  
Anonymous Anoniem zei...

en toch zijn het goede boeken. Zelf heb ik alleen boeddhisme voor dummies. Een handig boek om eenvoudig basiskennis op te doen.

30/07/2005, 19:30  
Anonymous Anoniem zei...

Gisteren zat ik tegenover een koppel op de trein dat "The European Union for dummies" bij zich had. Toch wil ik deze mensen het voordeel van de twijfel gunnen, want ze hadden ook "De politieke geschiedenis van België" mee. 't is eens wat anders dan Het Laatste Nieuws of Het Volk.

Je sous salue,

Le Chevalier d'Eon

2/08/2005, 14:17  
Blogger Luc zei...

Die boeken hebben wellicht "hun" waarde. Maar moet ik nu op zoek naar "Geschiedenis VOOR dummies" of "Geschiedenis VAN dummies"??

En @ Chevalier d'Eon: nu nog "de ondraaglijke lichtheid van het bestaan" op hun schoot werpen...

2/08/2005, 22:38  
Blogger Luc zei...

Vandaag gevonden, die geschiedenis voor dummies, in de Fnac van Brussel. Voor ongeveer 26 euro heb je dat hebbedingetje. Bestellen?

5/08/2005, 02:13  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage