donderdag, mei 08, 2008

Mijn Chinese schoenen

In de aanloop van de Olympische zomerspelen in Peking en de heisa over het al dan niet boycotten, is het misschien controversieel om te berichten over mijn nieuwe schoenen. Maar als ik nu meteen de merknaam meedeel, komt u niet meer bij. Ik doe dit bewust in de allerlaatste zin!

Het is menigeen wellicht ontgaan dat een kwart van de wereldbevolking ook wel eens behoefte heeft aan degelijk schoeisel. De tijd dat ze er op armtierige vodden liepen, behoort tot het verleden. In de Chinese steden hoort men schoenen te dragen.
Niet verwonderlijk dus dat ook in het Westen schoenen van Chinese makelij aan de man/vrouw gebracht worden. Ik, en wellicht ook jullie, hebben in het verleden (zonder er erg in te hebben) schoenen gekocht die in China gefabriceerd werden, maar een dure merknaam hadden.
Wie vandaag China zegt, heeft bijna onmiddellijk de neiging om een associatie te zoeken bij goedkope namaak. Niets is minder waar, want in mijn nieuwe schoenen staat op de binnenzool “Italian Styled”. Wat zoveel wil zeggen als “we hebben het gekopieerd, maar het merk is ons ontgaan”. Kortom, het is duidelijk dat ze hun best hebben gedaan om eventuele gerechtelijke vervolging wegens schending van auteursrechten een hak te zetten en toe te geven dat ze inspiratie vonden in het Westen.

Kijk hier om mijn schoen te bewonderen. Weet bovendien dat ikzelf geen eurocent meer betaalde dan de aangegeven prijs. Het merk op de schoendoos ... DAZAWA!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage