dinsdag, mei 15, 2007

Gelezen in de juiste context

Op de achterflap van “Maak me blij”, het debut van Karin Giphart, staat één zin uit het boek die me meteen aansprak: “Wanneer kom je nu eens met een leuk, normaal meisje thuis? Als moeder verdien ik dat toch?”. Ideale lectuur voor een zondag (moederdag) oordeelde ik, maar dat was buiten Karin en haar verhaal gerekend. Haar moeder duikt geregeld in het boek op, maar staat voor “de dood” (eveneens te lezen op de achterflap) waarmee het hoofdpersonage worstelt.

Vanaf de eerste pagina werd ik ondergedompeld in een wereld die me niet geheel vreemd is, maar toch steeds verwondering opwekt omdat die zo gelijklopend is met “de onze”. Ik had het al veel eerder kunnen weten, want in haar dankwoord bedankt ze uitdrukkelijk haar broer, Ronald, “omdat-ie aan iedereen vertelde dat ik een lesbische scheldroman aan het schrijven was”! Op zaterdag passeerde de jaarlijkse holebi-revue tussen de regendruppels aan mijn voordeur...

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage