Dictaturen in een democratie # 13
De dictatuur van de terreinwagen walst op ongeziene en onverstoorbare wijze over onze vlakke wegen. Onder het voorwendsel van veiligheid (eigen veiligheid eerst!) verplaatsen steeds meer mensen zich in deze onaangepaste voertuigen. De voertuigen op zich zijn een aanslag op het welzijn, want naast een hoger verbruik en een grotere omvang zijn ze ook nog spuuglelijk. De autoindustrie heeft het gat in de markt gevonden dat op de koop toe garandeert dat het gat in de ozonlaag dezelfde proporties blijft aannemen. In een tijd waar alle aandacht gaat naar verkleinen, mooier en vooral beter maken, is dit wel dé miskleun van het laatste deccenium.
Het is onbegrijpelijk dat de wetgeving zulke onaangepaste voertuigen toelaat op onze wegen, maar helaas zijn de rechtstreekse en onrechtstreekse inkomsten voor de staat niet te versmaden. Dat is wellicht ook de reden waarom bezitters van zulke voertuigen niet de minste gène hebben om die dingen aan te kopen en er zo potsierlijk mee uit te pakken. Het getuigt alvast niet van goede smaak en gezond verstand, maar dat kan hen gestolen worden.
Bovendien zijn veel van die voertuigen uitgerust met een automatische versnellingsbak waardoor het alle competentie vergt van de bestuurder om zich niet vast te rijden in modder of sneeuw. Gelukkig komen deze ergerlijke situaties hoogst zelden voor, want over de rijkwaliteiten van de desbetreffende chauffeurs valt niet te twijfelen; ze kunnen het niet!
In de meest courante omstandigheden slagen ze er relatief goed in om zich tussen de lijnen te bewegen, maar eens de beschikbare ruimte beperkt is, falen ze grandioos. De parkeerplaatsen zijn niet berekend op deze volumes en dus nemen ze gemiddeld anderhalve parkeerplaats in beslag. Voetpaden, borduren en andere obstakels vormen helemaal geen hinder. Integendeel, het is een waar plezier voor de chauffeur om deze oneffenheden te overbruggen zonder het ook maar te voelen.
En over die chauffeurs kan je nog veel meer bedenkingen opperen als je weet dat er ook ministers zijn die zulke voertuigen besturen. Worden die niet geacht het goede voorbeeld te geven en vooreerst ons land goed te besturen?
Het is onbegrijpelijk dat de wetgeving zulke onaangepaste voertuigen toelaat op onze wegen, maar helaas zijn de rechtstreekse en onrechtstreekse inkomsten voor de staat niet te versmaden. Dat is wellicht ook de reden waarom bezitters van zulke voertuigen niet de minste gène hebben om die dingen aan te kopen en er zo potsierlijk mee uit te pakken. Het getuigt alvast niet van goede smaak en gezond verstand, maar dat kan hen gestolen worden.
Bovendien zijn veel van die voertuigen uitgerust met een automatische versnellingsbak waardoor het alle competentie vergt van de bestuurder om zich niet vast te rijden in modder of sneeuw. Gelukkig komen deze ergerlijke situaties hoogst zelden voor, want over de rijkwaliteiten van de desbetreffende chauffeurs valt niet te twijfelen; ze kunnen het niet!
In de meest courante omstandigheden slagen ze er relatief goed in om zich tussen de lijnen te bewegen, maar eens de beschikbare ruimte beperkt is, falen ze grandioos. De parkeerplaatsen zijn niet berekend op deze volumes en dus nemen ze gemiddeld anderhalve parkeerplaats in beslag. Voetpaden, borduren en andere obstakels vormen helemaal geen hinder. Integendeel, het is een waar plezier voor de chauffeur om deze oneffenheden te overbruggen zonder het ook maar te voelen.
En over die chauffeurs kan je nog veel meer bedenkingen opperen als je weet dat er ook ministers zijn die zulke voertuigen besturen. Worden die niet geacht het goede voorbeeld te geven en vooreerst ons land goed te besturen?
1 reacties:
De wagens worden hier SUV's genoemd en dus noem ik de eigenaren ervan maar suvverts.
In een gemeente in NL is geprobeerd de wagens te weren uit de stad. Niet gelukt. Een verkoopverbod lijkt me nog de beste oplossing.
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage