dinsdag, april 04, 2006

Voorzetsels

Kunnen we met zijn allen een halt toeroepen aan het foutief gebruik van voorzetsels? Voorzetsels horen helemaal niet op het einde van een zin. Hoog tijd om dat pseudo-intellectueel gewauwel uit onze wereld (taal) te bannen. De Nederlandse taal zal u eeuwig dankbaar zijn.

Ik stel voor dat iedereen vanaf heden bijzonder alert is tijdens gesprekken en elke persoon die het waagt om daartegen te zondigen een “boeh” krijgt. Hoor je dus een collega of manager iets verkondigen in de aard van “…naar de medewerkers toe, dan geef je die meteen de volle laag.

5 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

En wat doe je met "ik heb zoiets van", "dat is niet mijn ding", "we zijn goe bezig", "we geven er een lap oep"?
Zouden we die ook eens niet bannen???
(Miranda - vriendin van Martine en Thierry)

4/04/2006, 13:58  
Blogger Luc zei...

Miranda, "ik zeg altijd" - "weet je" - "die moeten hangen". "Ik denk dan" - "jij begrijpt mij"...

Vriendin van mijn vrienden, wij strijden voor hetzelfde. Dat weet ik enorm te waarderen.

5/04/2006, 22:10  
Anonymous Anoniem zei...

"Een halt toeroepen aan", is geen correct Nederlands, vrees ik.
Ik zou dus niet "een halt toeroepen aan het foutief gebruik van voorzetsels", maar ik zou eerder "het foutief gebruik van voorzetsels een halt toeroepen".

Voorzetsels niet aan het einde van een zin? Waar heb je het over?

En dan nog iets: het is "gewauwel" en niet "gewouwel".

In Nederlandse overheidsspotjes heet dat: "een beter milieu begint bij jezelf"

10/04/2006, 11:58  
Blogger Luc zei...

Anonymous, het heeft jou alvast aangezet om erover na te denken. De eerste stap in de richting van een beter milieu is zonder twijfel een feit!

12/04/2006, 11:16  
Blogger Luc zei...

Anonymous heeft gelijk; het is gewauwel en niet gewouwel. Ik dacht het nagekeken te hebben, maar fout!

13/04/2006, 22:24  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage