dinsdag, februari 28, 2006

Onvatbare rekenkunde

“Kan ik een sigaret van u afkopen?” vraagt hij. Ik diep het pakje uit mijn vestzak op en bied hem mijn laatste aan. Hij overhandigt me 40 eurocent, waarvan ik hem de helft teruggeef. Hij zegt niks over het feit dat het mijn laatste is, maar betaalt correct. Ik had 100% winst kunnen boeken, maar liet me niet kennen.

Dit is de eerste keer dat me dit overkomt, want op mijn dagelijkse wandeling van noord naar zuid word ik al te vaak aangesproken voor één sigaret. “Zie ik er soms uit als een sigarettenautomaat?” mompel ik binnensmonds. Ik beperk me tot een afstandelijke “Non!”.

Even om de hoek, in het grootwarenhuis, sla ik een nieuw pakje in. Ik kontroleer de prijs en merk op dat het nog de oude is; 25 sigaretten voor 4,45 euro. Ogenblikkelijk beslis ik een tweede pakje te kopen. Dikke winst denk ik. Thuisgekomen reken ik het even na en deze investering van 8,90 euro leverde me amper 2 eurocent nettowinst op, hoewel ik 10 eurocent minder uitgegeven heb!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage