woensdag, november 30, 2005

Bouw een toren en vier feest

Sinds ik zowat 2 maanden geleden in dienst trad bij een torenbouwer in Brussel is het feesten nooit ver weg geweest. Om u maar te zeggen dat torenbouwers elke gelegenheid te baat nemen om feest te vieren. En dan durf ik niet achterom te kijken, al die feestjes die ik heb moeten missen…, of vooruit, het grote feest bij de oplevering, voorzien tegen eind mei 2006! En wat moet ik aanvangen met die alerte buurtbewoner die me er bijna wekelijks op attent maakt dat de bovenste verdiepingen nog geen ramen hebben?

Op 4 december is het Sint Barbara, maar omdat het dan zondag is, wordt het gevierd op vrijdag 2 december. Wie was die heilige Barbara, hoor ik u denken? Een korte zoektocht over de informatiesnelweg leverde bijzonder veel sprokkelhout op, maar helaas weinig wetenschappelijk materiaal. Typisch voor die heiligen, niet?

Eén zaak is onmiskenbaar, ons taalgebied heeft geen gebrek aan ziekenhuizen, kerken, scholen, fanfares, brandweerkorpsen, gilden en begraafplaatsen die de naam van deze heilige dragen. Zelf de mijnwerkers vereerden Sint Barbara op 4 december. Amper twee dagen voor Sinterklaas, maar de Kerk blijft alle middelen gebruiken om enig verwantschap tussen beiden te ontkennen. En buiten het kerkelijke heeft deze heilige ook een betekenis.

Die Barbara werd op jeugdige leeftijd in een toren verbannen door haar vader om haar te vrijwaren van aanbidders. Ze deed menig hart sneller slaan. Met de hulp van een priester wist ze te ontsnappen, maar haar vader sloeg hard terug en doodde haar. Gruwel vierde toentertijd hoogdagen en ook vader ontsprong deze dans niet. Sindsdien is zij de heilige van bouwvakkers, brandweerlieden, mijnwerkers en beschermt ze ons tegen blikseminslagen, explosies en artillerievuur.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage