Geef mij maar die auto's, ook op zondag
De laatste zonovergoten zondag van de zomer was het bijzonder rustig ontwaken. De stilte was paradoxaal ‘hoorbaar’. Helaas waren deze lyrische waarnemingen maar zeer tijdelijk. De ontnuchterende taferelen van wildenthousiaste provincialen die in het stadscentrum alle verkeersregels schroomloos negeerden, was alles behalve opbeurend. Ook al maakten de Brusselse en Vlaamse Ministers van Mobiliteit, respectievelijk Pascal Smet en Kathleen Van Brempt, gewag van een mentaliteitsverandering, positief kon je die verkeerschaos niet noemen.
Die autoluwe zondagen zijn hopeloze pogingen om een mentaliteitsverandering te ontketenen. Midden de jaren 70 hadden de autoloze zondagen slechts 1 doel: brandstof besparen. Je leest het her en der; de niet-hernieuwbare energiebronnen zijn niet onuitputtelijk. Waarom hoor je er deze beleidsmensen nooit over spreken in al hun pleidooien? Bovendien waren die autoloze zondagen van destijds over het volledige grondgebied van ons land van toepassing. Waarom moeten nu enkel de stedelingen opdraaien voor dit vertier?
Want laat ons eerlijk zijn, het heeft allemaal veel weg van ‘brood en spelen’. Deze autoluwe zondag in Brussel liep gelijktijdig met de Open Monumentendag in de stad. Het idee van autovrije steden is in de visie van de politici enkel van toepassing op het ‘historisch’ stadscentrum. Zouden die provincialen terug naar de steden verhuizen indien deze autovrij werden?
In de krant las ik dat de mensen het zo fijn vonden, zonder die wagens in de stad, net alsof we de klok honderd jaar terug gedraaid hebben. Mogen wij, stedelingen, dan ook eens aan uw voordeur passeren op de jaarlijkse (en verplichte) klompenzondag voor fermettebewoners? Ik verdenk er overigens een groot deel van zij die zich afgelopen zondag in Brussel de koning van de openbare weg waanden van, dat ze elke werkdag naar Brussel pendelen en op die moeizame dagen deze stad uitvluchten (omdat het er toch zo gevaarlijk is).
De autoloze dag werd enkel door autobestuurders gerespecteerd. Geef die autobestuurder een fiets en de ravage die hij of zij daarmee aanricht is even verdorven. Grote delen van de voetpaden werden ontoegankelijk door wanordelijk gestalde fietsen. Opvallend hoeveel ‘mountainbikes’ er die zondag in de stad reden. De provinciaal die alle dagen met zijn/haar 4x4 het verkeer terroriseert, doet dat ook feilloos op de fiets.
Tenslotte kraamde Pascal Smet nog meer onzin uit. “Gezien het succes van deze autoloze dag, is het evenement voor herhaling vatbaar. Ik zou graag tijdens de zomer één of meer autoloze dagen organiseren, maar dan enkel binnen het historische centrum”, verklaarde hij. Hoog tijd voor een mentaliteitsverandering bij de politici, en in hun kielzog hopelijk ook die provincialen!
Die autoluwe zondagen zijn hopeloze pogingen om een mentaliteitsverandering te ontketenen. Midden de jaren 70 hadden de autoloze zondagen slechts 1 doel: brandstof besparen. Je leest het her en der; de niet-hernieuwbare energiebronnen zijn niet onuitputtelijk. Waarom hoor je er deze beleidsmensen nooit over spreken in al hun pleidooien? Bovendien waren die autoloze zondagen van destijds over het volledige grondgebied van ons land van toepassing. Waarom moeten nu enkel de stedelingen opdraaien voor dit vertier?
Want laat ons eerlijk zijn, het heeft allemaal veel weg van ‘brood en spelen’. Deze autoluwe zondag in Brussel liep gelijktijdig met de Open Monumentendag in de stad. Het idee van autovrije steden is in de visie van de politici enkel van toepassing op het ‘historisch’ stadscentrum. Zouden die provincialen terug naar de steden verhuizen indien deze autovrij werden?
In de krant las ik dat de mensen het zo fijn vonden, zonder die wagens in de stad, net alsof we de klok honderd jaar terug gedraaid hebben. Mogen wij, stedelingen, dan ook eens aan uw voordeur passeren op de jaarlijkse (en verplichte) klompenzondag voor fermettebewoners? Ik verdenk er overigens een groot deel van zij die zich afgelopen zondag in Brussel de koning van de openbare weg waanden van, dat ze elke werkdag naar Brussel pendelen en op die moeizame dagen deze stad uitvluchten (omdat het er toch zo gevaarlijk is).
De autoloze dag werd enkel door autobestuurders gerespecteerd. Geef die autobestuurder een fiets en de ravage die hij of zij daarmee aanricht is even verdorven. Grote delen van de voetpaden werden ontoegankelijk door wanordelijk gestalde fietsen. Opvallend hoeveel ‘mountainbikes’ er die zondag in de stad reden. De provinciaal die alle dagen met zijn/haar 4x4 het verkeer terroriseert, doet dat ook feilloos op de fiets.
Tenslotte kraamde Pascal Smet nog meer onzin uit. “Gezien het succes van deze autoloze dag, is het evenement voor herhaling vatbaar. Ik zou graag tijdens de zomer één of meer autoloze dagen organiseren, maar dan enkel binnen het historische centrum”, verklaarde hij. Hoog tijd voor een mentaliteitsverandering bij de politici, en in hun kielzog hopelijk ook die provincialen!
2 reacties:
hmm... u bent een echte stedeling die het niet voor provincialen heeft precies :-)
@ koebus: Inderdaad, die provincialen. Op eigen terrein wil ik ze wel dulden ...
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage