woensdag, december 05, 2007

Nu leest U het eens elders (36)

“Ik geloof dat je, als je religie wil bekritiseren, over sexualiteit moet beginnen te praten.”

Sooreh Hera, op haar eigen website.

De jonge Iraanse ontvluchtte haar land en wordt voor de tweede keer achternagezeten door haar religie. Deze keer vanwege enkele voor opschudding zorgende foto’s die niet in het Gemeentemuseum van Den Haag tentoongesteld worden. Het voorbeeldige, verdraagzame Nederland buigt meer en meer voor intolerantie en gaat zelf elke confrontatie voortijdig uit de weg.

2 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

De directeur wilde de foto's aanvankelijk plaatsten maar schrok ervoor terug toen hij merkte dat Hera de pers zocht om sensatie te veroorzaken. De foto's zijn aangekocht, maar zullen inderdaad vooralsnog niet tentoongesteld worden. Daarnaast is het Gemeentemuseum een publieke ruimte en de directeur wil geen bezoekers beledigen.
Tsja, wat ervan te denken. Ik moet eerlijk zeggen dat na Pim Fortuyn en Van Gogh, na Hirsi Ali, Geert Wilders, Verdonk en Jami, ik ook wel wat moe wordt van altijd oppervlakkige geprovoceer. Schijnbaar begint het een mediatrucje te worden om aandacht te krijgen. Misschien maar eens goed dat zo'n directeur daar niet in mee wil gaan.

5/12/2007, 14:32  
Blogger Luc zei...

Ik zie op publieke plaatsen zaken die mijn netvlies beschadigen, onderga dat mijn organen vervuild worden en word beledigd. Ik kan er ook met een boog omheen lopen (behalve dat laatste), maar het is en blijft mijn eigen keuze om te ondergaan. Hoewel het museum publiek terrein is, vrees ik dat weinigen van die beledigde burgers het museum daadwerkelijk zullen bezoeken. Met deze knieval stemmen we in dat er iets onheus te zien is, hoewel de benadeelden het zelf nooit met eigen ogen hebben moeten ondergaan. Het zit allemaal in de zeer voorwaardelijke sfeer. Bovendien is het zeer tegenstrijdig met de vrijheid van de kunst om te confronteren, in vraag te stellen,... Laten we opeens toe om die vrijheid in vraag te stellen? Wellicht heeft die directeur genoeg goede redenen om af te zien van de expositie, maar waarom mag ik de foto's van Hera niet in volle glorie zien?

5/12/2007, 23:35  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage