zondag, oktober 09, 2005

De Wetten # 2

De wet van de maximale aandacht voor minderheden

Je kan er helaas niet omheen, maar in elke democratie zijn er ook minderheden. Op zich valt daar mee te leven en indien ze een minderheid blijven, zorgen ze voor wat extra kleur. Van zodra minderheden een respectabel statuut krijgen, dreigen ze meer plaats op te eisen dan ze werkelijk verdienen en werken de elementaire principes niet meer naar behoren.

Oordeel zelf, maar in onze samenleving zijn minder of andersvaliden zo’n typisch voorbeeld. Laat het meteen duidelijk zijn dat ik niets tegen die mensen heb en ik deze groep niks in de weg wil leggen. Maar als je ziet welke (financiële) inspanningen geleverd worden door steden, gemeenten, openbare diensten, culturele infrastructuren en het openbaar vervoer om hen de toegankelijkheid gemakkelijker te maken, stoort het me mateloos dat ik niemand zie die daar gebruik van maakt.

Dat is de tol van onze democratie” hoor ik een bezadigde democraat verduidelijken. Onzin! Want kan iemand vertellen waarom er inspanningen gedaan worden om het openbaar vervoer toegankelijker te maken voor mindervaliden, terwijl zij bij aankoop van een auto genieten van een gunsttarief op de BTW, inschrijvingstaks en rijtaksen?

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage