vrijdag, juni 15, 2007

Monopolie in een democratie

Bekijk eerst dit filmpje dat gemaakt werd ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de EU en lees vervolgens deze omschrijving van het begrip monopolie.

Iets meer dan 20 jaar geleden werd ik voor het eerst geconfronteerd met een bedrijf dat reclame maakte tegen zichzelf. Bij mijn weten was dat toen vrij uniek. Die initiële visie is mede door Europa behoorlijk afgezwakt en op hun website is hier niets meer van terug te vinden. In buurland Zweden hanteert de alleenverdeler eenzelfde vage taal.

Vandaag, in eigen land, doet onze grootste energieleverancier niets anders dan ons erop wijzen hoe we minder kunnen verbruiken; we worden als het ware gedwongen om te besparen. In een ruimere context, rekening houdend met de recente golf van berichten omtrent ons energieverbruik en de negatieve gevolgen, is mijn argwaan is echter bijzonder groot. Want in tegenstelling tot Alko of Systembolaget is er geen sprake van dat de winsten de gemeenschap ten goede komen. Integendeel, ik vrees dat op korte termijn de energieprijzen aanzienlijk zullen stijgen en dat hun promotie tot spaarzaamheid alleen maar als argument zal gebruikt worden om deze prijsverhoging te rechtvaardigen. Want ja, ze hebben ons toch allemaal aangeraden om spaarzamer om te gaan met energie!

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage