vrijdag, januari 20, 2006

Waardevolle geschenken

Elk jaar opnieuw moet ik de geschenkenstroom tijdens de feestdagen ondergaan met de wetenschap dat ikzelf twee weken later alweer een verse lading in ontvangst mag nemen. Ook al is het een groeiende tendens om elkaar ‘gewoon’ baar geld te geven of anonieme flessen, ik weet het bijzonder te waarderen als ik iets krijg waarvan ik weet dat het zeer persoonlijk is. Die éne cliché “je geeft iets dat je zelf graag krijgt” is niet zomaar verzonnen.

Deze week mocht ik 2 bijzondere geschenken in ontvangst nemen; een CD uit 1969 van The Velvet Underground (een klassieker!) en een klein boekje “Met Kierkegaard het jaar rond”, zijnde 365 citaten van een wijsgeer. Op mijn ochtendlijk traject van amper 3 haltes slaag ik er niet in om een krant open te vouwen, maar één of twee citaten kan ik wel lezen.

En opdat elkeen deze dag wijzer kan doorworstelen, alvast een eerste citaat van Kierkegaard: “Stel je voor dat iemand een spreekbuis zou uitvinden waarmee men hem door heel het land moest beluisteren. Zou de politie dat ding niet onmiddellijk moeten verbieden? Men verbiedt toch ook wapenbezit!”

Søren Kierkegaard was een Deens theoloog en filosoof. Hij leefde tussen 1813 en 1855.
En ik beloof jullie er niet dagelijks mee lastig te vallen.

0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage